- Definisi persekitaran pembelajaran yang responsif
persekitaran pembelajaran yang responsif ialah tempat murid dapat melibatkan diri, mengambil bahagian dan menumpukan perhatian dalam pembelajaran. persekitaran ini mempunyai keupayaan untuk merangsang minat dan semangat murid untuk terus belajar.
- Konsep Persekitaran Pembelajaran
menurut Evertsin, Emner & Worsham(2003), antara prinsip-prinsip persekitaran fizikal bilik darjah ialah lalu-lintas didalam kelas, persekitaran yang mudah untuk guru memantau, bahan pengajaran dan pembelajaran yang disusun secara rapi serta memastikan murid dapat memerhati persembahan atau demostrasi dengan mudah.
penyusunan alatan dan perabot didalam bilik darjah hendaklah menepati keperluan bagi warga didalamnya. oleh itu, terdapat beberapa faktor yang memerlukan guru menyusun atur susunan bilik darjah yang mana ia mementingkan elemen untuk membina satu suasana yang mempamerkan autoriti, stail pengajaran dan dapat menimbulkan rasa keupayaan antara murid dan guru.
- Faktor-Faktor Yang Memberikan Kesan Kepada Bilik Darjah
- susunan perabot
2. peralatan
peralatan juga faktor yang penting bagi memastikan perjalanan sesi pengajaran dan pembelajaran didalam bilik darjah dan juga sebagai pemudah cara kepada guru untuk menyampai ilmu. antara jenis-jenis peralatan didalam bilik darjah adalah:
a)peralatan pembelajaran-peralatan muzik dan peralatan fizikal dan sukan.
b)perabot ruang pembelajaran- rak buku dan rak menyimpan barang mainan.
c)peralatan elektrik dan elektronik- televisyen, radio dan komputer.
d)peralatan kelas- meja dan kerusi
3. pengudaraan dan pencahayaan
apakah kepentingan udara ? mengapa pengudaraan penting bagi sesebuah bilik darjah ? sebelum anda menjawab pertanyaan ini, cuba tahan nafs anda. selesakah anda sekiranya berada dalam keadaan yang lemas dan sukar bernafas ? tentu sukar bukan. begitulah juga situasi semasa berada didalam bilik darjah. jika bilik darjah tersebut tidak mempunyai laluan pengudaraan yang baik maka suasana didalam kelas tersebut akan menjadi panas lebih malang lagi apabila tiba musim panas yang kering. bukan itu sahaja, guru pun tidak akan dapat mengajar dalam keadaan sebegitu. oleh sebab itu, pentingnya tingkap-tingkap yang berfungsi dan pintu yang mencukupi bagi memastikan pengaliran udara kedalam kelas berlaku dengan baik.
cahaya juga penting untuk menjadikan bilik darjah responsif selain daripada keperluan pengaliran udara. minat dan semangat untuk belajar akan jadi suram kerana ketiadaan cahaya yang mencukupi boleh menyebabkan murid mengantuk,bosan dan rimas.
4. ruang
ruang bilik darjah yang cukup memudahkan murid bergerak dengan selamat dan selesa kepada murid-murid. mereka tidak perlu berasak-asak dan mereka dapat menjalankan aktiviti berkumpulan atau permainan dengan lebih berkesan. guru juga boleh menyediakan pelbagai aktiviti-aktiviti multimedia atau interaktif di setiap sudut pembelajaran untuk menarik minat murid. dan secara tidak langsung memudahkan guru mengajar.
- Ciri-Ciri Persekitaran Yang Responsif
1)hubungan yang saling hormat-menghormati di antara guru dengan muridnya.
2)kesukarelaan murid menerima aspirasi dan peraturan bilik darjah yang diaturkan oleh pihak pentadbiran sekolah.
3)perasaan kekitaan yang timbul di antara murid-murid dan guru-guru sebagai sebuah keluarga yang mesra dan bahagia.
4)kewujudan satu keadaan yang setiap murid melibatkan diri dalam kegiatan keilmuan dalam setiap kesempatan, termaksud usaha menggunakan bahasa dengan betul dan sesuai.
hi nak tanya apa nama admin blogger ni sebab saya nak buat sebagai rujukan terima kasih
ReplyDelete