1) MARIA MONTESSORI
- Model pendidikan montesssori ini diasaskan oleh Maria Montessori (1870-1952). beliau merupakan seorang tokoh pendidikan di Rome. Beliau lebih berpengalaman mengenai pendidikan awal kanak-kanak yang terencat akal. Dr. Maria Montessori adalah wanita pertama yang menerima ijazah dalam perubatan daripada Universiti Rome. Selain itu, beliau juga telah menubuhkan sekolah Montessori yang dikenali sebagai Casas Dei Bambini untuk kanak-kanak dari rumah miskin dan kanak-kanak kurang berupaya.
- Matlamat pendidikan montessori adalah untuk memperkembangkan aspek-aspek berikut:
- penumpuan
- kemahiran membuat pemerhatian
- kesedaran dari segi susunan dan urutan
- koordinasi
- kemahiran bahasa
- kemahiran menulis dan bahasa
- Pendidikan montessori merangkumi pelbagai aspek penting iaitu:
- persekitaran pusat prasekolah
2. kanak-kanak
-kanak-kanak bebas untuk memilih mana-mana projek yang mereka sukai. Dan kanak-kanak yang lebih muda akan mempelajari aktiviti tertentu dengan cara memerhati dan meniru kanak-kanak yang lebih tua.
3.Guru
-Guru haruslah memerhati kanak-kanak dari jauh dan hanya melibatkan diri sewaktu membuat demonstrasi kepada kanak-kanak tentang bagaimana menggunakan alat-alat atau bahan yang baru. Guru-guru tidak memuji kanak-kanak kerana matlamat aktiviti ialah untuk mendapat "self rewarding" dan motivasi intristik.
4. Kurikulum
- Terdapat beberapa set aktiviti, diantaranya ialah:
a) aktiviti yang berkaitan dengan kehidupan harian
b) aktiviti yang berkaitan dengan penggunaan deria
c) aktiviti yang bercorak akademik
5. Aktiviti kehidupan harian(daily living)
-Aktiviti yang berbentuk pratikal seperti:
a) mengenakan butang baju
b) menggilap kasut
c) menyikat rambut
d) menyampuh lantai
e) menyiram pokok
2) HOWARD GARDNER
- Howard Garden dilahirkan pada 11 julai 1943 di scrannton pennyslavania. Beliau telah menghasilkan buku "Frames of Mind (1983)". Howard Garden berkata kecerdasan manusia biasa tidak boleh di warisi kerana kecerdasan dipengaruhi oleh budaya, persekitaran, peluang pendidikan, makanan, pembelajaran dan lain-lain lagi.
- Aplikasi teori kecerdasan pelbagai dalam pengajaran dan pembelajaran:
- PADANAN
2. PERCUBAAN
- Guru perlu memikirkan teori kecerdasan pelbagai yang sesuai untuk di aplikasikan.
- Guru pelu memikirkan cara memaksimumkan potensi persekitaran(bilik darjah).
3. PENINGKATAN
- Guru perlu mengaitkan teori kecerdasan pelbagai dengan kemahiran berfikir untuk perkembangan murid.
- Murid dapat mengaplikasikan apa yang diajar.
- Kelebihan teori kecerdasan pelbagai
- guru dapat melihat potensi murid
- membantu guru merancang pengajaran
- boleh mengatasi gejala ponteng sekolah
- murid boleh memahami potensi diri
- membolehkan guru memberi tunjuk ajar sepenuhnya tentang kekuatan dan kelemahan yang ada pada diri murid.
- Kelemahan teori kecerdasan pelbagai
- guru perlu mengenalpasti kecerdasan yang dihadapi oleh murid
- cara pembelajaran tidak menyeluruh
- menimbulkan ketidakadilan(pilih kasih)
- guru tidak kreatif
0 comments:
Post a Comment