- Istilah matematik dalam bahasa Inggeris ialah mathematics yang berasal daripada bahasa Latin (Yunani) iaitu matehematicus.
- Menurut Mok Soon Sang (1995), matematik mengandungi unsur-unsur yang utama iaitu simbol (nombor, bentuk).
- Bahasa matematik merupakan satu cabang ilmu pengetahuan yang timbul daripada proses penaakulan.
- Menurut Nor Azlan (1987), kebolehan matematik adalah asas kemahiran yang diperlukan bagi menjalani kehidupan seharian.
- Asas perkembangan matematik kanak-kanak bermula daripada pengalaman kanak-kanak berkaitan benda-benda konkrit/objek yang mengandungi kuantiti & kualiti objek seperti warna, saiz dan bentuk yang berbeza-beza serta memanipulasi nombor-nombor yang ada di sekeliling mereka.
Konsep yang boleh dibentuk melalui Matematik
- Mengelaskan dan memadankan objek melalui aktiviti mengasing dan menyusun barang mainan dan objek lain.
- Mengenal ciri seperti warna, saiz dan bentuk melalui aktiviti memerhati serta menyentuh objek.
- Mengenal nama nombor apabila mereka mendengar pertuturan, cerita, menyanyikan lagu/pantun kanak-kanak.
- Menentukan nilai nombor melalui aktiviti memilih, membanding dan mengumpul objek.
Objektif Pendidikan Matematik
Menurut Kurikulum Prasekolah Kebangsaan (2003 ), objektifnya adalah seperti berikut :
- Mengambil bahagian dalam aktiviti matematik bermula daripada aktiviti menggunakan bahan konkrit kepada abstrak.
- Memberi peluang memegang, meneroka bahan, mengubahsuai bahan yang berkaitan dengan idea matematik.
- Menyedari konsep ruang, masa dan menggunakan simbol.
- Memberi peluang mengembangkan kemahiran mengelas, membanding, turutan, menyukat, graf, membilang dan operasi nombor.
seyes nice blog niii..i loovee it
ReplyDelete