Fahaman Konstruktivis
Pada suatu ketika dahulu pandangan yang berpengaruh dalam menjawab apakah realiti ataupun bagaimanakah seseorang itu mendapat makna adalah melalui apa yang disebut sebagai pandangan objektivis. Berdasarkan fahaman begini, pengajaran biasanya disampaikan dalam bentuk 'memberitahu' seperti mana dalam kelas, guru menyampaikan maklumat kepada murid dengan memberitahu itu dan ini.
Walau bagaimanapun, terdapat pandangan yang bertentangan iaitu pandangan yang mengatakan realiti itu dibina atau to construst sendiri oleh seseorang individu, ia lebih dikatakan sebagai realiti yang subjektif. Ternyata sekali apabila seseorang itu membina realitinya berdasarkan pemerhatian, corak penaakulan dan cara refleksinya tersendiri ini jauh berbeza dengan realiti yang dibina oleh individu lain.
Fahaman konstruktivis adalah pengetahuan tidak dapat dipindahkan ke dalam minda kanak-kanak secara total tetapi dapat mereka membina makna daripada perkataan ataupun imej visual yang mereka lihat ataupun dengar. Pembelajaran begini juga sangat bergantung pada perkaitan yang dapat dibuat dengan pengetahuan yang sedia ada ataupun pengalaman lepas pada murid itu.
Teori-teori Pembelajaran Konstruktivis
Vygotsky - Teori Perkembangan Sosial
Lev Vygotsky (1896-1934) adalah seorang ahli psikologi berbangsa Rusia dan bidang beliau adalah dalam kesusasteraan dan bahasa. Idea-idea beliau terutama sekali berkenaan pembelajaran dalam konteks sosial lewat diterima oleh ahli-ahli psikologi Barat kerana karyanya dalam bahasa Rusia menghadapi masalah alih bahasa. Oleh itu, teori ini tidak dapat disebarkan lebih awal lagi. Walau bagaimanapun, pengaruh beliau ke atas bidang psikologi di Amerika semakin meningkat dalam 20 tahun kebelakangan ini dan idea-ideanya banyak diasimilasikan oleh ahli-ahli psikologi pendidikan.
Menurut beliau, sebenarnya terdapat dua paras atau tahap perkembangan kognitif. Yang pertama adalah paras yang dicapai oleh seseorang apabila dia berfungsi secara bersendiri yang dinamakan perkembangan sebenar atau actual development dan paras yang lebih tinggi adalah paras yang seseorang itu berpotensi mencapai atau potential development apabila mendapat bimbingan daripada pihak yang lebih berkebolehan. Jarak di antara dua paras ini dikenali sebagai 'zone of proximal development'. (lihat rajah 1)
Rajah 1 |
Piaget - Teori Perkembangan Kognitif
Jean Piaget (1886-1980) seorang ahli psikologi berbangsa Swiss, mengkaji selama 60 tahun bagi melihat corak pemikiran dan penaakulan kanak-kanak. Latar belakang beliau dalam bidang Biologi dan falsafah banyak mempengaruhi pembentukan teori perkembangan kognitifnya.
Proses Perkembangan Kognitif |
Terdapat 4 peringkat perkembangan kognitif:
UMUR
|
PERINGKAT
|
KETERANGAN
|
0-2 tahun
|
Sensorimotor
|
Menggunakan pancaindera seperti pendengaran,
perhatian, dan aktiviti motor untuk meneroka
|
2-6 tahun
|
Praoperasi
|
Menggunakan symbol untuk mewakili pemahaman sendiri
bagi sesuatu objek. Contoh, guna pen sebagai kapal terbang (imaginasi).
|
6-12 tahun
|
Operasi konkrit
|
Perkembangan dalaman mental seperti penambahan dan
penolakan. Kanak-kanak boleh melakukan operasi pada imej @ objek yang nyata
dan konkrit.
|
12 tahun ke atas
|
Operasi formal
|
Memahami aspek yang abstrak dan logik. Mampu menyusun
idea secara sistematik dan menjangka akibat.
|
Ekuilibrasi melibatkan kedua-dua proses asimilasi dan akomodasi dan menerusi penyusunan semula kognisi berlaku.
Peringkat
|
Jarak
Umur
|
Ciri-ciri
|
Cara
Mengasuh Perkembangan
|
Sensorimotor
|
0-2 tahun
|
Pemikiran berdasarkan input sensori
|
Memberi peluang berinteraksi dengan persekitaran
|
Praoperasi
|
2-7 tahun
|
Penggunaan symbol dan bahasa berkembang/ laku
lebih dibimbing oleh intuisi daripada logik pemikiran masih egosentrik
|
Penggunaan symbol dan bahasa
|
Operasi Konkrit
|
7-11 tahun
|
Bergantung pada benda yang wujud dan konkrit dalam
menyelesaikan masalah pemikiran kurang egosentrik berupaya menyelesaikan
tugas, mengelas dan pengabadian
|
Pengalaman ‘hands-on’
|
Operasi Formal
|
11- dewasa
|
Pemikiran logik dan abstrak berkembang boleh
menilai pemikiran sendiri
|
Penyelesaian masalah yang melibatkan penggunaan
kemahiran penaakulan formal
|
Bruner
Peringkat Perkembangan kognitif:
Enaktif (0-2
tahun)
|
Ikonik (2-4
tahun)
|
Simbolik
(5-7 tahun)
|
• Guna deria motor & deria yang lain untuk
meninjau & memahami persekitaran
• Pembelajaran
berdasarkan pergerakan anggota kanak-kanak
|
• Pembelajaran
kanak-kanak menggunakan otak untuk berfikir
• Menggambarkan
imej dalam fikiran mereka
|
• Kanak-kanak
boleh berfikir menggunakan bahasa
• Penggunaan
konsep dan Bahasa berkembang
• Boleh
memanipulasi simbol
|
Brunner (1966) menyatakan teori pengajaran mesti memberi pertimbangan kepada 4 aspek yang utama, iaitu:
- Pengajaran mesti mengambil berat berkenaan pengalaman dan konteks yang menyebabkan murid itu rela serta bersedia belajar
- Cara-cara bagaimana bahan pengetahuan distrukturkan supaya mudah bagi murid mendekati serta memperolehnya
- Cara-cara bagaimana isi pelajaran disusun dengan jujukan yang paling berkesan semasa persembahan
- Ciri-ciri serta kadar pemberian ganjaran dan hukuman
0 comments:
Post a Comment