Tuesday, October 23, 2018

Tokoh Matematik & Teori dalam Pendidikan Awal Kanak-Kanak


  • Jean Piaget

Tokoh ini memperkenalkan teori perkembangan kognitif. Terdapat 4 peringkat perkembangan kognitif iaitu :

UMUR
PERINGKAT
KETERANGAN
0-2
Sensori motor
Menggunakan pancaindera sprti pendengaran, perhatian dan aktiviti motor untuk meneroka
2-6
Praoperasi
Menggunakan simbol untuk mewakili pemahaman  sendiri bagi sesuatu objek. Contoh guna pensil sebagai motor. (imaginasi)
6-12
Praoperasi konkrit
Perkembangan dalaman mental seperti penambahan dan penolakan.
Kanak2 boleh melakukan operasi pada imej @ objek yang nyata dan konkrit (abstrak)
12 tahun ke atas
Operasi konkrit
Memahami aspek yang yang abstrak dan logik.
Mampu menyusun idea secara sistematik dan menjangka akibat.


Ujian Konservasi

➧ Ketekalan (consistency) merupakan satu aspek yg boleh dikaitkan dgn jisim, isipadu dan keluasan.
➧ Bertujuan utk memastikan murid2 memahami ketekalan jisim dan isipadu walaupun diletakkan,          disusun/ diatur di tempat/ keadaan yg berbeza.
  1. Pengekalan kuantiti atau bilangan 
Rajah 1
           Soalan 1 : Adakah sama bilangan duit di setiap baris di petak A?

           Soalan 2 : Adakah bilangan duit masih sama ataupun ada yang lebih banyak pada kedua-dua                                petak tersebut?

       2. Pengekalan ruang 

A                       B
C                             D

            Soalan pada Rajah 1: Adakah setiap lembu memakan jumlah rumput yang sama?

            Soalan pada Rajah 2: Mana satu jumlah rumput yang banyak dimakan lembu?


        3. Pengekalan isipadu 

A         B
B                        C







        






            Soalan Rajah 1: Adakah kedua-dua air di dalam bekas adalah sama?

            Soalan Rajah 2: Adakah jumlah air di dalam bekas masih sama atau salah satunya lebih                        banyak?


        4. Pengekalan berat

A                 B
C                       D














          Soalan rajah 1: Adakah berat plastisin pada setiap bola adalah sama?

          Soalan rajah 2: Adakah berat plastisin masih sama atau salah satunya lebih?


  • Jerome Bruner
➧ Teori bruner adalah ungkapan dari Piaget – kanak-kanak berperanan secara aktif di dlm kelas.
➧ Konsepnya belajar dgn menemui/meneroka (discovery learning)
➧ Guru beri peluang kpd knk2 utk menjadi penyelesai masalah (problem solver)

Terdapat 3 peringkat menurut Bruner iaitu :
  1. Enaktif  (0-2 tahun)
  • Guna deria motor & deria yang lain untuk meninjau & memahami persekitaran 
  • Pembelajaran berdasarkan pergerakan anggota kanak-kanak  
      2. Ikonik (2-4 tahun)
  • Pembelajaran kanak-kanak menggunakan otak untuk berfikir 
  • Menggambarkan imej dalam fikiran mereka
      3. Simbolik (5-7 tahun)
  • Kanak-kanak boleh berfikir menggunakan bahasa
  • Penggunaan konsep dan Bahasa berkembang
  • Boleh memanipulasi simbol

Fasa-fasa Proses Belajar







  • Lev Vygotsky
➧ Menekankan interaksi antara aspek internal dan eksternal dari pembelajaran dan penekanannya          pada lingkungan sosial pembelajaran.
➧ Vygotsky (1978) states: “Every function in the child’s cultural development appears twice: first, on    the social level, and later, on the individual level”

2 Katogeri Teori Lev Vygotsky

➧ Zone of Proximal Development ( ZPD )


➧ Scaffolding
  • Perbualan dan lnteraksi adalah alat yang penting semasa proses 
  • Bercakap sendiri ini menolong kanak-kanak tersebut merancang dan mengawal tingkah laku mereka sendiri.

0 comments:

Post a Comment