- Jean Piaget
Tokoh ini memperkenalkan teori perkembangan kognitif. Terdapat 4 peringkat perkembangan kognitif iaitu :
UMUR
|
PERINGKAT
|
KETERANGAN
|
0-2
|
Sensori motor
|
Menggunakan
pancaindera sprti pendengaran, perhatian dan aktiviti motor untuk meneroka
|
2-6
|
Praoperasi
|
Menggunakan
simbol untuk mewakili pemahaman sendiri bagi sesuatu objek. Contoh guna
pensil sebagai motor. (imaginasi)
|
6-12
|
Praoperasi konkrit
|
Perkembangan
dalaman mental seperti penambahan dan penolakan.
Kanak2
boleh melakukan operasi pada imej @ objek yang nyata dan konkrit (abstrak)
|
12 tahun ke atas
|
Operasi konkrit
|
Memahami
aspek yang yang abstrak dan logik.
Mampu
menyusun idea secara sistematik dan menjangka akibat.
|
Ujian Konservasi
➧ Bertujuan utk memastikan murid2 memahami ketekalan jisim dan isipadu walaupun diletakkan, disusun/ diatur di tempat/ keadaan yg berbeza.
- Pengekalan kuantiti atau bilangan
Rajah 1 |
Soalan 2 : Adakah bilangan duit masih sama ataupun ada yang lebih banyak pada kedua-dua petak tersebut?
2. Pengekalan ruang
A B |
C D |
Soalan pada Rajah 1: Adakah setiap lembu memakan jumlah rumput yang sama?
Soalan pada Rajah 2: Mana satu jumlah rumput yang banyak dimakan lembu?
3. Pengekalan isipadu
A B |
B C |
Soalan Rajah 1: Adakah kedua-dua air di dalam bekas adalah sama?
Soalan Rajah 2: Adakah jumlah air di dalam bekas masih sama atau salah satunya lebih banyak?
4. Pengekalan berat
A B |
C D |
Soalan rajah 2: Adakah berat plastisin masih sama atau salah satunya lebih?
- Jerome Bruner
➧ Konsepnya belajar dgn menemui/meneroka (discovery learning)
➧ Guru beri peluang kpd knk2 utk menjadi penyelesai masalah (problem solver)
Terdapat 3 peringkat menurut Bruner iaitu :
- Enaktif (0-2 tahun)
- Guna deria motor & deria yang lain untuk meninjau & memahami persekitaran
- Pembelajaran berdasarkan pergerakan anggota kanak-kanak
2. Ikonik (2-4 tahun)
- Pembelajaran kanak-kanak menggunakan otak untuk berfikir
- Menggambarkan imej dalam fikiran mereka
3. Simbolik (5-7 tahun)
- Kanak-kanak boleh berfikir menggunakan bahasa
- Penggunaan konsep dan Bahasa berkembang
- Boleh memanipulasi simbol
Fasa-fasa Proses Belajar
- Lev Vygotsky
➧ Vygotsky (1978) states: “Every function in the child’s cultural development appears twice: first, on the social level, and later, on the individual level”
2 Katogeri Teori Lev Vygotsky
➧ Zone of Proximal Development ( ZPD )
➧ Scaffolding
- Perbualan dan lnteraksi adalah alat yang penting semasa proses
- Bercakap sendiri ini menolong kanak-kanak tersebut merancang dan mengawal tingkah laku mereka sendiri.
0 comments:
Post a Comment