Friday, December 7, 2018

Urutan Bayi


Untuk bayi, sentuhan melambangkan banyak perkara. Sentuhan mempunyai kuasa tertentu yang menyebabkan bayi memanaatkannya untuk berkomunikai dan berinteraksi dengan dunia.urut membantu para ibu bapa mempunyai interaksi positif yang kuat dengan kegembiraan dan memupuk ikatan ibu bapa dan anak.

Apa itu urutan bayi?
Urutan bayi adalah pergerakan ibu bapa yang perlahan-lahan mengusap badan bayi dengan menggunakan minyak urut atau losyen yang dibuat khusus untuk bayi. Urut terbukti dapat menenangkan bayi dan juga menyediakan peluang kepada ibu bapa untuk mengikat hubungan yang erat dengan si manja mereka.

Masa yang sesuai untuk memulakan urutan bayi
Masa yang sesuai untuk memulakan urutan pada bayi adalah sekitar umur bayi satu bulan kerana ia mempunyai pelbagai kebaikan iaitu tali pusat telah jatuh dan pusat telah kering, dan ketika ini kulit bayi kurang sensitif berbanding ketika selepas mereka lahir dan keadaan kulit mereka lebih baik dan bayi pada usia ini boleh menjadi lebih responsif kepada sentuhan.

Faedah urutan bayi

Urutan memberikan beberapa manaat semulajadi untuk bayi seperti:
  •          Meningkatkan perkembanagan psikologi dan sosial dimana rangsangan deria sentuhan bayi  mempunyai kesan positif ke atas perkembangan psikologi dan dapat mengukuhkan ikatan bayi dengan ibu bapa.
  •          Melegakan tekanan, melegakan otot. Urutan dapat melegakan tekanan pada bayi dengan merangsang pembebasan oxytocin, neurohormone dan mengurangkan tahap kortisol, dan tekanan hormon. Ia melegakan otot, merangsang pertumbuhan bayi, bahkan sangat berkesan pada bayi yang mempunyai masalah perut memulas.
  •          Merangsang sistem saraf. Urutan memberi manfaat kepada sistem saraf bayi sejak ia dapat memperbaiki perkembangan kemahiran motor bayi.
  •          Membantu bayi tidur lebih baik. Bayi tidur lebih baik apabila mereka diurut. Ini kerana terdapat manfaat dari peningkatan otot untuk tindak balas imun bertambah baik. Bayi yang diurut sebelum tidur menghasilkan lebih melatonin – mengawal hormon tidur.
  •          Boleh meningkatkan kualiti hidup untuk bayi berbeza-upaya. Ia adalah cara terbaik untuk menenangkan bayi yang menghidapi sindrom down atau cerebral palsy kerana ia menyediakan cara yang meyakinkan untuk menenangkan mereka dengan berkesan. Bayi pra-matang menunjukkan perkembangan motor lebih baik apabila diurut dengan kerap. Mereka juga mempunyai berat badan lebih cepat daripada bayi pra-matang yang tidak diurut. Secara umumnya bayi pra-matang yang diurut, menunjukkan peratusan kecil untuk dimasukkan ke hospital. Bayi yang dilahirkan oleh ibu tertekan, apabila diurut, menangis dan kurang menunjukkan perkembangan emosi dan sosial yang lebih besar .
  •         Bagus untuk sistem peredaran darah dan kelebihan lain. Urutan dapat memperbaiki peredaran darah dan mengurangkan tahap ketidakselesaan yang disebabkan oleh gas atau keasidan, kesesakan, dan pertumbuhan gigi . Urut merangsang saraf yang melalui saluran penghadaman maka dengan itu ia dapat memberi manfaat kepada sistem penghadaman.
  •          Cara menangani kemurungan selepas bersalin: Urutan adalah satu cara yang berkesan untuk menangani kemurungan selepas bersalin di kalangan ibu-ibu. Ibu  tertekan menunjukkan mood dan tingkah laku yang lebih baik apabila mereka mengurut bayi mereka secara teratur. Penyelidikan menunjukkan bahawa bapa, yang kerap mengurut bayi mereka meningkatkan lebih baik pertahanan diri. Ia juga menunjukkan peningkatan penglibatan meraka dalam penjagaan bayi dan berinteraksi dengan bayi dengan lebih kerap.


Masa yang sesuai untuk mengurut bayi
Masa yang paling sesuai untuk mengurut bayi adalah apabila bayi sedang berjaga, mendapat rehat yang cukup, dan seolah-olah berminat dalam alam sekitar. Pilih masa yang betul antara dua sesi memberi makan apabila dia kurang cenderung untuk berasa kenyang atau lapar. Perlu ada jurang sekurang-kurangnya 45 minit dari sesi makan . Juga, tunggu selama 15 minit selepas urut sebelum makan sekali lagi untuk memberi badan bayi sedikit masa tambahan untuk berehat sepenuhnya.
Selain itu, masa terbaik untuk mengurut adalah selepas mandi dan apabila  ketika mereka diatas katil pada waktu malam dan ketika bayi anda ingin tidur . Urutan bayi sebelum mandi adalah norma yang sesuai kerana ibu bapa boleh mencuci minyak ketika mandi mencegah pengumpulan sebarang sisa minyak atau losyen pada kulit sensitif bayi. Ibu bapa boleh memilih untuk mengurut bayi selepas mandi sekiranya dia mempunyai kulit yang sangat kering atau jika ibu bapa telah mendapat kebenaran dari pakar  untuk berbuat sedemikian.






0 comments:

Post a Comment