Ketika memilih perisian
komputer, ciri-ciri perisian komputer yang perlu diambil kira ketika memilih
perisian untuk kanak-kanak peringkat awal ialah :
- · Kesesuaian umur dengan kemahiran yang diprogramkan dalam perisian komputer
Perisian yang
menyatakan umur kanak-kanak harus disiasat dengan teliti. Pastikan ia mempunyai
pelbagai tahap supaya kanak-kanak dapat memilih tahap yang lebih rendah
sekiranya mereka kurang mahir dan memilih tahap yang lebih tinggi apabila
kemahiran sudah meningkat. Perisian yang
hanya satu tahap cepat membosankan kanak-kanak. Walaupun umur yang dinyatakan
sesuai, mungkin perisian itu terlalu mudah ataupun terlalu sukar padanya.
Kedua-dua keadaan dapat menghilangkan minat kanak-kanak terhadapnya.
- · Kawalan kanak-kanak
Programnya
menggalakkan kanak-kanak memilih program dan aktiviti yang diminati serta dapat
meneroka dengan bebas. Kanak-kanak dapat menamatkan penggunaannya atau menukar
aktiviti pada bila-bila masa, tanpa menunggu sehingga satu aktiviti tamat.
- · Terbuka
Perisian
komputer yang baik secara aktif menggalakkan kanak-kanak meneroka. Tujuan
permainan menggunakan komputer sepatutnya belajar melalui proses daripada hasil
akhir dan jawapan yang betul. Ia juga membenarkan kanak-kanak kreatif dan dapat
menyelesaikan masalah.
- · Rentak / pergerakan
Rentak dan
pergerakan dalam sesuatu perisian hendaklah dapat dikawal oleh kanak-kanak
mengikut kebolehan kanak-kanak. Perisian yang sesuai memberi pilihan untuk
kanak-kanak memilih sama ada pergerakannya laju atau perlahan. Kanak-kanak yang
lebih muda suka program yang tidak bergerak pantas kerana kemahiran motor
mereka masih rendah. Perisian yang bergerak terlalu pantas menakutkan mereka.
Kanak-kanak di peringkat prasekolah dan sekolah mungkin lebih suka kepada perisian
komputer yang bergerak pantas untuk mengelakkan mereka jemu menunggu arahan
yang seterusnya.
- · Perwakilan objek konkrit dan menarik
Perisian
komputer yang menggunakan ikon bergambar yang jelas dan mudah difahami oleh
kanak-kanak. Ikon tersebut hendaklah dapat memberi maklumat dan arahan yang
senang difahami oleh kanak-kanak dan sesuai dengan peringkat kognitif
kanak-kanak. Dengan adanya ikon tersebut ia dapat :
• Membantu
kanak-kanak berfikir secara konkrit dan dapat membuat aktiviti secara
perseorangan.
• Ikon dalam
perisian komputer untuk kanak-kanak juga hendaklah berwarna asas seperti merah,
biru atau hijau primer dan berbentuk mudah. Pergerakan atau animasi watak,
gambar dan perkataan juga dapat menambah tarikan sesuatu perisian kepada
kanak-kanak.
- Bunyi yang menarik
Pergerakan yang
diiringi dengan bunyi yang menarik. Sekiranya bunyi tersebut suara, pilih
perisian yang mengandungi suara yang jelas, semula jadi dan perkataan senang
difahami. Sekiranya bunyi berbentuk muzik, pilih perisian yang mengandungi
muzik yang mudah dan ceria.
- · Fleksibel
Program yang
baik memberi ruang kepada kanak-kanak belajar dengan pelbagai stail
pembelajaran. Perisian komputer yang baik mempunyai beberapa tahap kerumitan,
bagi menyesuaikan matlamat guru dan kebolehan kanak-kanak.
- · Maklum balas
Perisian yang
berkesan hendaklah memberi maklum balas terhadap tindakan yang dilakukan oleh
kanak-kanak. Maklum balas mungkin merupakan yang positif (bila berjaya) ataupun
neutral (seperti ''cuba lagi''). Yang penting, maklum balas tersebut memberi
panduan yang membantu kanak-kanak mengambil tindakan yang seterusnya dan
membolehkan kanak-kanak meningkatkan kemahirannya.
- · Penguasaan pengendalian
Perisian
komputer yang berkesan untuk pembelajaran kanak-kanak membolehkan mereka
mengendalikannya tanpa banyak bantuan ataupun penyeliaan daripada orang dewasa
dengan jayanya.
0 comments:
Post a Comment