Bagaimanakah ICT diguna
untuk pembelajaran penerokaan ?
Pendekatan ini serasi dan menyokong pendekatan construcitvism, iaitu
teori pembeiajaran yang memberi penekanan kepada pemikiran kritis, penyelesaian
masalah, pengalaman pembeiajaran yang autentik, dan pengetahuan yang dibina
melalui interaksi sosial.
Simulasi maya pembedahan katak Virtual Frog Disection Kit Version 2.0
yang dibangunkan oleh Lawrence Berkley National Laboratory boleh digunakan di
dalam kelas Biologi. Capaian juga boleh dibuat di rumah, untuk tujuan
ulangkaji.
Bagi mengatasi masalah kelambatan capaian, guru boleh meminta bantuan
guru yang mahir komputer untuk membuat pendua (mirror) kandungan laman ini ke
dalam cakera keras tempatan dengan menggunakan perisian pendua web seperti
WinHTTrack.
Selain daripada mengakses maklumat terus daripada lnternet, guru juga
boleh menggunakan maklumat yang disimpan di dalam CD-ROM seperti ensikiopedia,
pangkalan data, dan lain-lain maklumat yang boleh diperolehi di pasaran.
Guru perlu mengawal masa kerana pembelajaran penerokaan mungkin memakan
masa yang terlalu panjang.
Apakah kelebihan
menggunakan ICT untuk pembelajaran penerokaan ?
Memberi peluang kepada kanak-kanak
untuk menentukan haluan dan kemajuan pembelajaran masing-masing.
Mendorong kanak-kanak
terlibat secara lebih aktif dalam pembelajaran.
Memberi peluang kepada kanak-kanak
untuk menangani masalah sebenar di dalam kelas.
Memberi peluang kepada guru
menerapkan teori pembelajaran moden seperti constructivism, multiple
intelligence dan lain-lain.
0 comments:
Post a Comment