Wednesday, November 28, 2018

ICT Untuk Pembelajaran Penerokaan


Bagaimanakah ICT diguna untuk pembelajaran penerokaan ?

  Pendekatan ini serasi dan menyokong pendekatan construcitvism, iaitu teori pembeiajaran yang memberi penekanan kepada pemikiran kritis, penyelesaian masalah, pengalaman pembeiajaran yang autentik, dan pengetahuan yang dibina melalui interaksi sosial.
  Simulasi maya pembedahan katak Virtual Frog Disection Kit Version 2.0 yang dibangunkan oleh Lawrence Berkley National Laboratory boleh digunakan di dalam kelas Biologi. Capaian juga boleh dibuat di rumah, untuk tujuan ulangkaji.
  Bagi mengatasi masalah kelambatan capaian, guru boleh meminta bantuan guru yang mahir komputer untuk membuat pendua (mirror) kandungan laman ini ke dalam cakera keras tempatan dengan menggunakan perisian pendua web seperti WinHTTrack.
  Selain daripada mengakses maklumat terus daripada lnternet, guru juga boleh menggunakan maklumat yang disimpan di dalam CD-ROM seperti ensikiopedia, pangkalan data, dan lain-lain maklumat yang boleh diperolehi di pasaran.
  Guru perlu mengawal masa kerana pembelajaran penerokaan mungkin memakan masa yang terlalu panjang.

Apakah kelebihan menggunakan ICT untuk pembelajaran penerokaan ?

  Memberi peluang kepada kanak-kanak untuk menentukan haluan dan kemajuan pembelajaran masing-masing. 
  Mendorong kanak-kanak terlibat secara lebih aktif dalam pembelajaran.
  Memberi peluang kepada kanak-kanak untuk menangani masalah sebenar di dalam kelas.
  Memberi peluang kepada guru menerapkan teori pembelajaran moden seperti constructivism, multiple intelligence dan lain-lain.




0 comments:

Post a Comment