Tuesday, November 13, 2018

Kemahiran Proses Sains

Sains adalah apa yang dilakukan oleh kanak-kanak setiap hari apabila mereka menanya soalan, memerhati serangga, membuat ketulan ais, menunggang basikal, mengasah pensel ataupun memasang lampu. (Kilmer & Hofman, 1995,p.43) Kanak-kanak pada umumnya memang bersifat inskuisitif atau ingin tahu. Ini dicerminkan melalui soalan-soalan yang kerap kali ditanya dengan tujuan mendapat penjelasan dan kefahaman berhubung sesuatu yang menarik perhatian mereka.

Kemahiran Proses Sains
Kemahiran proses sains adalah kemahiran yang digunakan oleh para saintis bagi mengkaji fenomena dan menyelesaikan masalah. Proses ini meliputi kaedah atau cara mencari penerangan yang rasional berhubung fenomena dalam alam semula jadi. Proses sains, mengikut Gagne (1963) adalah asas inkuiri saintifik. Ia adalah kemahiran intelektual yang diitlakkan dan perlu bagi mempelajari konsep dan prinsip yang digunakan bagi membuat inferens secara induktif. Kemahiran ini adalah progresif dan berhierarki, setiap satu menjadi landasan kepada kemahiran berikutnya dan saling bertindih. Keupayaan menggunakan setiap proses sains peringkat tinggi bergantung pada kemampuan menguasai kemahiran proses sains yang lebih mudah.

      Ciri-ciri utama bagi proses sains:

  • Setiap proses sains adalah tingkah laku yang dapat dipelajari dan kuasai kanak-kanak
  • Setiap proses melibatkan  kemahiran intelek spesifik dan boleh digunakan bagi memahami fenomena
  • Proses sains dapat gunakan dalam mempelajari isi kandungan sains dan menyumbang ke arah pembangunan pemikiran rasional
Pengalaman awal kanak-kanak dalam sains perlu diberi dalam bentuk yang membolehkan mereka terlibat secara aktif dalam pembinaan idea dan penguasaan kemahiran proses sains.

Aktiviti amali
Kemahiran Proses Sains
Memerhati
Menggunakan deria penglihatan, pendengaran, sentuhan, rasa atau bau untuk mengumpulkan maklumat tentang objek dan fenomena.

Mengelas
Mengasingkan dan mengumpulkan objek atau fenomena kepada kumpulan masing-masing berdasarkan kriteria tertentu seperti ciri atau sifat. Pengumpulan ini adalah berdasarkan ciri atau sifat sepunya.

Mengukur & Menggunakan Nombor
Membuat pemerhatian secara kuantitatif dengan menggunakan nombor dan alat berunit piawai atau alat yang diseragamkan sebagai unit rujukan. Pengukuran menjadikan pemerhatian lebih jitu.

Membuat Inferens
Membuat kesimpulan awal yang munasabah, yang mengkin benar atau tidak benar untuk menerangkan sesuatu peristiwa atau pemerhatian.

Ramalan
Membuat jangkaan tentang sesuatu peristiwa berdasarkan pemerhatian dan pengalaman yang lalu atau data yang boleh dipercayai.

Berkomunikasi
          Menerima, memilih, menyusun dan mempersembahkan maklumat atau idea dalam pelbagai bentuk seperti tulisan, lisan, jadual, graf, rajah atau model.


Mengajar Proses Sains
Pengalaman sains pada peringkat prasekolah biasanya menekankan kemahiran proses asas. Guru-guru sememangnya menggunakan pendekatan proses dalam pengajaran tanpa mereka sedari. Pendekatan pengajaran kemahiran proses sains memberi penekanan ke atas kaedah saintifik. Andaian yang dibuat adalah melalui pemerhatian alam sekeliling dan segala yang terkandung dalamnya, kanak-kanak mempu meneroka dan menjalankan penyiasatan bagi membolehkan mereka membuat penemuan pengetahuan saintifik.

Antara aktiviti yang dapat mempertingkatkan penguasaan kemahiran proses asas:
πŸ‘‰ Permainan air
πŸ‘‰ Permainan pasir
πŸ‘‰ Bahan-bahan sentuhan
πŸ‘‰ Aktiviti pendengaran
πŸ‘‰ Manik-manik berwarna
πŸ‘‰ Aktiviti rasa dan bau

0 comments:

Post a Comment